Kolejny wyrok WSA na korzyść ofiary ulgi meldunkowej

thumbs-up-2056022_1280

Dnia 7 grudnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał wyrok w sprawie o sygn. akt: I SA/Lu 563/18, w którym uchylił niekorzystną dla podatnika decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju, odmawiających umorzenia w całości zaległości podatkowych.

Jest to już drugi korzystny wyrok WSA w sprawie Pana Adama, którego historia została opisana tutaj: https://akuspitkancelaria.wordpress.com/2017/09/26/umorzenie-zaleglosci-podatkowych-wyrok-wsa-w-lublinie-sygn-akt-i-salu-42817/

Po raz kolejny w sprawę zaangażował się Rzecznik Praw Obywatelskich.

WSA w ustnym uzasadnieniu orzeczenia podkreślił, że przy rozpatrywaniu wniosku podatnika o umorzenie zaległości podatkowej, organ podatkowy musi wziąć pod uwagę w jakich okolicznościach przedmiotowa zaległość powstawała.

Przy sprzedaży nieruchomości, do skorzystania z obowiązującej w przeszłości „ulgi meldunkowej” wymagany był fakt zameldowania podatnika w tej nieruchomości przez okres 12 miesięcy oraz złożenie oświadczenia o woli skorzystania z ulgi. Przepisy były w tym zakresie niejasne i często się zmieniały, przez co wielu podatników z niewiedzy nie składało wymaganego oświadczenia lub czyniło to w sposób niejasny. Skutkowało to wszczynaniem przez organy podatkowe (często po wielu latach), postępowań wymiarowych i nakładaniem na podatników obowiązku zapłaty podatku, który najczęściej wynosił przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Po wielu latach ściśle literalnej interpretacji przepisów przez organy podatkowe i sądy administracyjne, dzięki zaangażowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich, organizacji pozarządowych, jak również uporowi samych podatników, linia orzecznicza zaczęła uwzględniać w większym stopniu cel wprowadzenia przepisów o uldze meldunkowej.

W szczególności sądy administracyjne zaczęły stwierdzać, że złożenie oświadczenia o woli skorzystania z ulgi meldunkowej można złożyć również na formularzach podatkowych przy okazji rozliczenia rocznego z podatku PIT. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. akt: II FSK 1627/15, wprost została dopuszczona możliwość złożenia oświadczenia woli na formularzu PIT-39, pomimo, że formularz ten nie miał zastosowania do dochodów objętych ulgą meldunkową.

W podobnej sytuacji znalazł się Pan Adam, co WSA w Lublinie wziął pod uwagę w sprawie i stwierdził, ze de facto spełnił on wszelkie warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej, a jakikolwiek podatek nie powinien zostać na niego nałożony.

Sprawa Pana Adama nie jest jeszcze ostatecznie zakończona. Pewną nadzieję na pozytywne zakończenie w kwestii ulgi meldunkowej u Pana Adama i innych podatników daje zmiana stanowiska Ministerstwa Finansów, które ma w większym stopniu uwzględniać korzystne wyroki sądów administracyjnych.

Zdjęcie: https://pixabay.com/pl/kciuk-w-g%C3%B3r%C4%99-okay-dobry-2056022/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s